Page 33 - Behdari [Elmi] - Ser 12 - Vol 6 - No 02 - Zemestan 1402-----4 [Full]_C
P. 33
| فکمرحاوو ومشمفدوسومکامشمفد | 81 مشارکت
«مشــارکت» در لغت به معنای «شریک ســاختن» ،یا «شرکت دادن»
مشارکت ،نیز رابطهای اساسی و بنیادین و فراگیر است .تعاون یا مشارکت میباشــد (لغتنامــه دهخدا) .مشــارکت تعهــدی آگاهانــه ،فعالانه،
مردم در نظام ســلامت عبارتاســت از :مشــارکت /درگیری آگاهانه، مســئولانه و تســهیلکننده در فعالیتهای اجتماعی اســت .بعضی از
سازمان یافته ،داوطلبانه و عادلانه هریک از آحاد جامعه بهصورت فردی
یا جمعی ،در یک یا چند جزء از فرآیند مدیریت سلامت ،بهمنظور تأمین، مؤلفههای مفهومی مشارکت:
حفظ و ارتقای عادلانه سلامت در فرد ،خانواده ،دیگران و محیط زیست ”سهیم بودن در برنامهها ،فعالیتها ،بهرهگیری از منابع و منافع،
)« .)10مشارکت جامعه یکی از اساسیترین راهبردهای تأمین ،حفظ و
ارتقای سلامت شهروندان است .بهکارگیری این راهبرد در مدیریت نظام و پاسخگو بودن به پیآمدها”
سلامت ،علاوه بر انگیزهبخشــی به ارائهدهندگان سلامت ،با افزایش ”بهکارگیــری توانمندیهــای فــردی یــا گروهی ذینفعــان برای
مســئولیتپذیری در جامعه و کاهش هزینههای نظام سلامت موجب
تداوم و اثربخشی برنامهها نیز میشود» ( .)11توانمندسازی و مشارکت دستیابی به هدف مشترک”
”رفتار آگاهانه ،خواســت جمعی ،نیازهای جمعی ،پذیرش جمعی،
لازم و ملزوم یکدیگرند.
انتخاب مشترک”
قاعده وعاون در اسلام موانع مشارکت در وعاملات اجتماعی
بر اســاس مفاد آیه دوم ســوره مبارکه مائده ،در امور مهم جامعه ،تعاون نظامهای سیاسی و حکومتی بر پایه اعتماد عمومی و اراده مردم استوار
قاعدهای ضروری و حیاتی اســت و ترک آن موجب خســارت و عقوبت میگردند و اســتمرار و اقتدار آنها وابســته به مشارکت و دخالت مردم
الهی است ... « .و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید! اســت .بیتوجهی به اصل مشــارکت نیز پایههای حاکمیت را سست و
و (هرگز) در راه گناه و تعدی همکاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا متزلزل مینماید .هاشمی و همکاران ،عوامل و موانع افزایش مشارکت
بپرهیزید که مجازات خدا شدید است!» .این قاعده کلی به تعبیر علامه عمومــی در حکومت ،از منظــر متون دینی را شناســایی و طبقهبندی
طباطبایی(ره) در المیزان ،اســاس سنت اسلامی است (طباطبـــایی،
1390ق ،ج ،5ص .)163گســتره و ظرفیــت ایــن قاعده بســیار بالا و نمودند (:)9
ضمانتــی بر عدم وقــوع منکر در جامعه و ابــزاری نیرومند برای تحقق عوامل افزایش مشارکت عمومی
منویــات دین و گســترش فضیلتها و بنمایههای ســعادت در جامعه مدیریت؛ گزینش درســت مدیران؛ درســتکاری مدیران؛ مدیریت
است ( .)12آیه فوق با عنوان قاعده «تعاون بر نیکی و تقوا» قابل طرح
اســت که در تمام لایههای جامعه اســلامی کاربرد وسیعی دارد و همه بحران؛ برنامهریزی راهبردی؛
روابط درون و بیرون یک جامعه ،بر این اصل اســتوار اســت .این قاعده صمیمیت؛ روشن بینی؛ عقلانیت؛ عمل صالح؛ تفکر ،مشورت؛
در هنگام تعارض با سایر قواعد ،بر آنها حاکم خواهد بود ( .)13قاعده
تعاون در برخی موارد از مصادیق واجب یا مســتحب شــرعی و در برخی عدالت؛
موارد دیگر لازم عقلی است و در نظامات چهارگانه اجتماعی ،اقتصادی، تخصص؛ تجربه؛ عملگرایی؛ اعتماد به نفس؛
فرهنگی و سیاســی کاربرد دارد ( .)13امام علی(ع) استوارترین پیوند را
در روابــط اجتماعی ،پیوند میان انســان و خدا میدانــد و ایمان به خدا قدرت بیان؛ مردمگرایی؛
را موجب الفت میان دوســتان و یاران ذکر میفرماید .انصاف را ســبب آیندهنگری؛ بصیرت و بینش صحیح؛ عاقبتاندیشی؛
افزونی دوســتان و یاران ،خوشــرویی را وام محبت ،خلق و خوی نرم و تقرب به خداوند؛ توکل؛ خوشاخلاقی و همدلی؛ امیدواری؛
خوشاخلاقی را عامل جذب دوســتان فــراوان و رابطۀ گرم و صمیمی
را شــرط دوســتی بیان میفرماید (حکمت .)65آن حضرت رابطۀ سرد انتقادپذیری؛
و ابزاری را نکوهش و از دســتدادن دوست را به منزله غربت و تنهایی حقگرایی؛ عمل به حق؛
(حکمت )65و اخلاص و یکرنگی ،خوشرویی و خوشاخلاقی ،انصاف
خود میزانی؛
و مدارا و ...را شرط دوستی میداند (همان ،و حکمت .(134 موانع افزایش مشارکت عمومی
ســوء اســتفاده از مقام ،خودپسندی ،ســوء تدبیر ،خودرأیی ،خود
وعاون و مشارکت در حوادث غیرمترقبه
رویدادهای غیرمنتظره و غیرقابل پیشبینیای هستند که سلامت طیف بزرگ بینی ،ناسپاسی؛
وسیعی از انسانها در منطقه بحرانزده را در معرض مخاطرات حیاتی بدگمانی ،بخل ،ســخنچینی ،تملق ،هوا و هوس ،جهل ،تفرقه،
قرار میدهند .در این شــرایط عملکرد عادی نظام ســلامت ،بهتنهایی افراط ،حســادت ،کینهتــوزی ،مجادله ،بداندیشــی ،اختلافات،
قادر به پاسخگویی به نیازهای تحمیل شده نیست .نیازهای غیرعادی و
شرایط نامعلوم و پیامدهای منفی ،تهدیدات مهمی را تحمیل مینماید، افشای راز ،بزدلی وترس ،حرص؛
بیدادگری ،تبعیض ،خشونت؛
وعاون و مشارکت در سلامت
انســان موجودی اجتماعی و مشارکت اســاس زندگی بشری و یکی از
حقوق بنیادی انســان است ( .)10سلامت نیز از حقوق اساسی انسانی
اســت که در برگیرنده آحاد جامعه انســانی و همه ساحات وجودی او و
همه مراحل عمر ،از قبل از تولد و تا پایان زندگی است .رابطه سلامت با
Journal of Combat Medicine 2023 | Vol 6 | No. 2